آببازسانان مدیریت دکتر پزشکیان خبر گزارش

آببازسانان: مدیریت دکتر پزشکیان خبر گزارش

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی به جای میوه فساد با ریشه آن مبارزه کنید / عبدی

به گزارش ایسنا، عباس عبدی در نشست «صداهایی که شنیده نشد» در ارتباط با محورهایی مثل استبداد، فساد و نابرابری در حکومت پهلوی و هشداریی جهت کشور عزیزمان ایران امرو

به جای میوه فساد با ریشه آن مبارزه کنید / عبدی

عبدی: به جای میوه فساد با ریشه آن مبارزه کنید

عبارات مهم : سیاسی

یک فعال سیاسی گفت: تا ریشه فساد از بین نرود، هر سال فساد ها میوه می دهد.

به گزارش ایسنا، عباس عبدی در نشست «صداهایی که شنیده نشد» در ارتباط با محورهایی مثل استبداد، فساد و نابرابری در حکومت پهلوی و هشداریی جهت کشور عزیزمان ایران امروز اظهار کرد: رژیم شاه در سالهایی با رشد اقتصادی زیادی رو به رو شد. در کنار این اوضاع هم با یک جنبش قدرتمند برابر رژیم شاه رو به رو هستیم. از عجایب سرنوشت است که چه طور یک جامعه با آن وضع اقتصادی می تواند این جنبش داشته باشد. علت این بود که از لحاظ سیاسی، ساخت سیاسی عقب می رفت؛ به همین علت یک جنبش ضد رژیم شکل گرفت. حتی در مبارزات چریکی هم بازتاب پیدا کرد.

به جای میوه فساد با ریشه آن مبارزه کنید / عبدی

وی ادامه داد: رژیم گذشته تصور می کرد دوره مذهب تمام شده است هست. از سال ۵۲ به بعد که درآمدها زیاد کردن پیدا کرد ادبیات شاه متفاوت از دهه چهل شده است هست. ادبیات او از ۵۲ به بعد گویی جهت دنیا با نخوت و غرور بود و علیه همه حرف می زند.

عبدی افزود: در همان مقطع تعدادی از نیروهایی که در سیستم فرهنگی شاه کار می کردند فهمیدند شرایط به این سادگی نیست. مسئولین اقتصادی هم همین طور؛ اعتراضاتی داشتند. شاه برنامه پنجم را کنار زد و سیاستگذاران اقتصادی دوره طلایی شاه با این امر مخالفت کردند؛ ولی شاه به معنای واقعی کلمه به آن ها فحش می داد.

به گزارش ایسنا، عباس عبدی در نشست «صداهایی که شنیده نشد» در ارتباط با محورهایی مثل استبداد، فساد و نابرابری در حکومت پهلوی و هشداریی جهت کشور عزیزمان ایران امرو

وی با اشاره به کتاب «صداهایی که شنیده نشد» گفت: ریشه این تحول و این کتاب در رادیو و تلوزیون بسته شد. قطبی پسر دایی فرح آنجا مدیر بود. آمدند تعدادی از فارق التحصیلان ایرانی که در آمریکا تحصیل کرده بودند را استخدام کردند. فارق التحصیلان ایرانی از اروپا و امریکا با هم تفاوت داشته و کنش رفتاریشان تفاوت داشت. آن ها این ایده را داشتند که آینده کشور چه تحولی را می پیماید؛ به همین علت بخش غالب نخبگان آن وقت را جذب کرده و همکاری کردند.

این فعال سیاسی گفت: یکی از هفت پژوهشگاهی که به مرکز مطالعات علوم انسانی تبدیل شد مرکز مطالعات رسانه بود. حدود پنجاه شصت متخصص و مقام کشوری را در شیراز جمع کردند؛ کسانی مثل مجید تهرانیان بحث کردند و مجموعه فعالیت هایشان یک کتابی به نام کتاب شیراز شد. این همایش محصول چند مقاله بود. آن ها دو پژوهش انجام دادند؛ میان سه گروه سوالاتی را طرح کردند. گروه اول جهت فعالیت رسانه ای بود، گروه بعدی افراد دانشگاهی وداشنمند بود و گروه سوم دانشجویان بودند. مجموعه این ها در کتاب صدایی که شنیده نشد آمده هست. جوانان بهتر توانستند آینده را پیشبینی کنند.

وی افزود: در ان کتاب یک مقاله دارند در مورد دین صحبت کردند. اگر اشتباه نکنم آقای نجفی این مقاله را نوشتند. سیر تحولات مذهبی را نوشته هست. علی رغم مجموعه تبلیغاتی که رژیم شاه می کرد، بر خلاف تمام تصورات مرسوم رشد کتاب های مذهبی از همه بیش تر هست. در آن وقت میزان نذورات زیاد شد. تا آنجایی که ما می دانیم این کتاب از نخستین پیمایش ها هست. در مورد دین، چشم انداز، اوقات فراغت و خانواده مطالعاتی کردند. این ها متوجه شدند در کشور اتفاقی در حال رخ دادن هست. در همایش شیراز هنگامی که این اطلاعات را دادند با مخالفت بعضی ها که امروزه هم همین را می گویند رو به روشدند. هم محققان آن قضیه هم بعضی روشنگران حس کردند و فهمیدند که تغییرات چیست، ولی عده ای نمی درخواست کردند صداها را بشنوند. جهت همین اسم این کتاب را صدایی که شنیده نشد گذاشتیم. ضمنی گفتیم اگر امروز هم مشکلی باشد شنیده نمی شود.

به جای میوه فساد با ریشه آن مبارزه کنید / عبدی

عبدی همچنین گفت: در کشور عزیزمان ایران بعد از انقلاب پیمایش های خوبی صورت گرفته هست؛ سال های ۷۴، ۸۲، ۸۳، ۸۴، و۸۵ پیمایش های خوبی انجام شد. اگر در گذشته صداهایی بود که به گوش های حساس نرسیده در شرایط فعلی صداهایی با دسیبل های اوج هم شنیده نشده و الان نمی دانیم چه کارش بکنیم.

وی ادامه داد:در وقت قرون وسطی مدارسی در اروپا بود که آموزه هایشان را بر اساس گفته های افلاطون و ارسطو بود. استاد درس می داد و اجازه نمی دادند شاگرد واقعیت برونی را ببیند. امروز هم در جامعه ما همین طور است.

به گزارش ایسنا، عباس عبدی در نشست «صداهایی که شنیده نشد» در ارتباط با محورهایی مثل استبداد، فساد و نابرابری در حکومت پهلوی و هشداریی جهت کشور عزیزمان ایران امرو

عبدی گفت: در وقت شاه فساد بود. حتی در وقت خاتمی هم بود ولی در آن وقت فساد به سطح مدیران کشیده نمی شد. ولی در ده سال گذشته فساد به همه سطوح رسید. نظارت وجدانی و درونی در حکومت ها وجود ندارد، حتما باید تضمین نظارتی بیرونی جهت هر کسی که می خواهد حکومت کند وجود داشته باشد که البته استقلال هم باید داشته باشد.

وی افزود: در ده سال اول انقلاب حقوق خودمان را خودمان تایین می کردیم. نصف آنچه که عرف بود می گرفتیم. اماممکن بود من بخواهم دو برابر حالت عادی بگیرم. می خواهم بگویم این امور را نباید به ساز و کار درونی فرد ربط می دادیم. بنیادش اشتباه بود. این در حالی است که سیستم شاه اخلاقی نبود و دایه دار اخلاقیات نبود.

به جای میوه فساد با ریشه آن مبارزه کنید / عبدی

این تئوریسین اصلاح طلب گفت: بیش ترین سهم درامد نفتی کشور عزیزمان ایران در دوران اقای احمدی نژاد بود ولی فساد و بیکاری در آن وقت زیاد بود. اگر ۵ میلیون شغل را با آن میزان درآمد داشتیم دیگر زمینه اعتراضات اخیر وجود نداشت. البته دسترسی به رسانه ها هم امروز به نسبت گذشته خیلی زیاد است.

وی گفت: اشتباه سیستم این است که فساد میوه یک درخت است نه خود درخت. تا هنگامی که تنه است میوه ها هر سال به وجود می اید. هرکس می گوید مبارزه با فساد می کنم باید با تنه این درخت کار کند. شفافیت و ساختار سالم از این دست هست. در یک جامعه پویا به کسی که فساد را افشا می کند هدیه می دهند. باید نهادهای نظارتی رسمی وغیر رسمی مستقیم باید داشته باشیم.

عبدی گفت: دستگاه قضایی باید مستقل باشد؛ در این صورت امکان ندارد کسی به خودش اجازه دهد فساد کند. نهاد های مدنی هستند که می توانند با فساد مبارزه کنند. تا هنگامی که ریشه و تنه فساد وجود دارد میوه اش هروز بیش تر از دیروز هست. فساد محصول یک ساختار هست. خطری که ما را ترساندن می کند جابه جایی صلاح و فساد هست. رانت و امتیاز دادن اشتباه هست. آیا جهت دانشگاه ها سهمیه می گذارید، من موافق کمک مالی به خانواده جانبازان و شهیدان هستم ولی این امتیاز را در اموزش دانشگاهی به کسی ندهید.

وی سپس گفت: اگر در همین غرب نظارت برداشته شود ببینید چه می شود. نظارت مهم هست. مخاطب نظارت مستقل می کند. اگر این نظارت وجود داشته باشد ادم های فاسد هم کار. ا درست انجام می دهند و اگر نظارت نباشد ادم سالم هم فساد می کند.

عبدی خاطر نشان کرد: اوایل انقلاب با طرح شخصی سازی هرکس آمد قسمتی را به دست گرفت. مطالعات نشان داد منطقشان اشتباه بود. از سال ۶۸ این فرایند ادامه داشت ولی انرژی دموکراتیکی در جامعه ایجاد شد که دگر خواهانه بود. بخش نظارت برونی جامعه بسیار نیرومند شد. دستگاه قضایی به علت شکافی که با آقای خاتمی داشتند مستقل تر عمل کردند؛ وقت هاشمی که جرات نداشتند. شاخص حاکمیت قانون در سالی که خاتمی آمد ۲۵ و روزی که رفت ۴۷/. شد.

وی سپس گفت: ولی آمدن احمدی نژاد یک واویلا بود. روزی که احمدی نژاد رفت این شاخص به ۱۶/. رسید و بحث فساد قانون در کشور عزیزمان ایران به بدترین حالت رسید. علت مهم اش این بود که نهاد نظارتی به کل به حاشیه رفتند. بر اساس مصلحت می گویند بعدا به پرونده ها پیگیری می کنند؛ این اوضاع درست نیست.

این فعال سیاسی تصریح کرد: بعد تر از ان شرکت بودجه و اقتصادی از بین رفت. در کل سیستم یک نوع جایگزینی فساد و صلاح ایجاد شد. حتی نظام نظارتی مثل مجلس هم نتوانست کاری کند. بعد از روحانی شاخص ها بهتر شده است ولی خوب نیست. اگر به سال ۸۴ برسیم می تواتیم بگوییم می توان شرایط را تحمل کرد.

وی گفت: به جایی رسیدیم که احمد توکلی می گوید نظام دچار فساد سیستمی شده است هست. در نتیجه روند ملموسی نمی بینیم. مسئله مهم این است که ریشه های فساد باید بررسی شود.

عبدی در پرسش به سوالی مبنی بر این که استقلال قوه قضائیه چه کمکی درحل پرونده ها می کند و این برخوردها چگونه امکان پذیر است گفت؟ آنها می خواهند با میوه دعوا کنند، نمی خواهند با تنه درگیر شوند، گیر و پیچ این سیستم همین هست، در سیستم شاه می گفتیم کل سیستم فساد و باید عوض ولی در حال حاضر مسئله ما دستگاهی است.

وی خاطر نشان کرد: دستگاه قضایی اگر مستقل نباشد نمی تواند با فساد مبارزه کند، بنابراین اگر سیستم مستقل نشود، مبارزه معنا پیدا نمی کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که پروش مدیران اخلاق مدار چقدر موفق بوده ایم و این امر چه کمکی در مبارزه با فساد می کند، اظهار داشت: ما نباید به کارمند اخلاق محور بسنده کنیم، این مسئله مهم ما نیست، مسئله مهم این است که کارمند باید کارکرد محور باشد.

وی تاکید کرد: اگر فقط به اخلاق توجه کنیم زمانی آن کارمند اخلاق را کنار می گذارد و وارد فساد می شود بعد باید کارد تمرکز داشته باشیم.

وی در خصوص قانون اساسی گفت: من عقیده دارم که قانون اساسی یک متن غیر قابل انعطاف نیست، به عنوان نمونه در گزینش مدیر می گویند فرد باید رجال سیاسی مذهبی باشد می دانید چرا؟ چون گفتند اگر مردان بگوئیم زنان ناراحت می شوند، اگر زنان و مردان بگوئیم نمی شود بنابراین گفتند رجل تا زور هرکسی رسید وارد شود. قانون اساسی کشور عزیزمان ایران تفسیرش بازتابی است که اجتماع می بینید.

عبدی راجع به استقلال قوه قضائیه و این که اگر تعیین مدیر انتصابی نباشد وی بهتر می تواند عمل کند، عنوان کرد: استقلال هیچ ربطی به انتصابات ندارد هرکسی با سازوکاری اون اوج می نشید، انتصاب مدیر قوه قضائیه هم انتصابش ربطی به استقلال این قوه ندارد. قوه قضائیه با دولت تفاوت می کند.

وی ادامه داد: قوه قضائیه مستقل یعنی قاضی مستقل که رکن اساسی این قوه هست. این جا همه پرونده های دست یک یا دو قاضی است این که معنی پیدا نمی کند. قاضی باید مستقل باشد.

وی با اشاره به پرونده سعید طوسی گفت:امکان ندارد پرونده سعید طوسی سال ۹۰ باز شود، سال ۹۵ افشاگری شود و سال ۹۶ تبرئه شود.

عبدی خاطر نشان کرد:ادبیات قوه قضائیه مهم است از مدیر این قوه گرفته تا دادستان هنگامی که دهن باز می کنند با حقوق بیرون بیاد، و الا نگاه که می کنید اینها سیاسی تر از من صحبت می کنند من از آنها با این که نیازی ندارم حقوقی تر حرف میزنم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: اگر دستگاه قضایی مستقل شود حس می کنید تنها نیستید و هر لحظه در پناه قانون قرار دارید.

وی راجع به برون رفت از بحران عنوان کرد: هنگامی که در مورد استقلال قوه قضائیه حرف می زنیم طرح مسئله هست، و اعتقاد دارم نیروهای تازه و قدیم در شرایطی هستند که می توانند به تفاهم برسند.

وی تاکید کرد: ایده سیاسی از خلال گفت و گو شکل میگیرد نه این که در یک اتاق بشیم و طراحی کنیم و دیگران اجرا کنند.

وی با بیان این که ما باید با سه نهاد را اصلاح کنیم گفت: نخستین نهاد صدا سیمااست با این اوضاع که دارد اگر به جامعه ضربه نزد کاری هم نمی تواند انجام دهد.

وی افزود: نهاد دیگر قوه قضائیه است و دیگری شورای نگهبان هست، ما چیزی جز خواست عمومی را نمی توانیم بپذیریم، این انقلاب آیا به وجود آمد؟ به خاطر خواست مردم بود و با همین خواست باید ادامه پیدا کند.

وی تاکید کرد: اگر دیروز مردم یک چیز را می درخواست کردند امروز هم چیزی دیگری می خواهند باید به آن تن دهیم.

عبدی در انتها تاکید کرد: من یک قاعده دارم، ما محکوم به امیدیم چون اگر امید نداشته باشیم با ناامیدی خودمان آینده را نابود می کنیم.

تا آخرین باید امیدوار باشیم و این امید ما کمک می کند، همه می خواهند بقا داشته باشند و همه جهت آن می جنگد و نیرویی که خواهان اصلاحات است باید بداند که بقا مهم است.

واژه های کلیدی: سیاسی | سیستم | استقلال | قوه قضائیه | اخبار سیاسی و اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz